Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Stephanie Voorde - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Stephanie Voorde - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

11 Februari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Vanuit Bangkok zijn we met de nachttrein naar Chiang Mai gereden. Om bij het station te komen hielden we een tuk tuk aan. We propten onszelf in die tuk tuk met twee koffers. Onderweg lachten iedereen ons uit, want het zag het natuurlijk hartstikke lomp uit. De nachttrein was een hele belevenis op zich. Het was een ouderwetse trein met verschillende coupés. Per coupé waren en vier slaapplekken in de vorm van twee stapelbedden. De onderste bedden waren overdag gewone zitplekken, ‘s avonds werd dit dan omgetoverd door het personeel van de trein tot een bed. Wij deelden onze coupé met een andere man, die het grootste gedeelte van de rit bij zijn vrienden naast ons zat. Hierdoor hadden wij lekker veel ruimte. Wij gingen ervan uit dat de trein in een keer door zou rijden. Dit was niet het geval, hij stopte regelmatig en reed echt in een langzaam tempo. We deden 14 uur over ongeveer 600 kilometer, maar het was het waard.

We werden op het station opgehaald door de hoteleigenaar. Het hotel lag wat verder van het centrum dan we hadden gedacht, maar de hoteleigenaar was ontzettend aardig en bracht ons naar het centrum. Hier hebben we verschillende tempels bezocht en een hapje gegeten. We moesten weer op tijd terug zijn bij het hotel, want 's avonds zouden we een Thaise kookcursus volgen. Ik had bedacht dat we ook wel terug naar het hotel zouden kunnen lopen, de hoteleigenaar had tenslotte gezegd dat het maar een kwartiertje lopen was. Dit was echter niet zo, we hebben langer dan een half uur gelopen waardoor we te laat aankwamen bij het hotel. Gelukkig kwamen we de chauffeur van de kookcursus op de weg naar het hotel tegen, zodat we toch nog mee konden rijden.

De kookcursus was echt super! We zijn eerst naar de lokale markt geweest, waar we uitleg kregen over de verschillende ingrediënten die we zouden gaan gebruiken in de gerechten. Ginza (thaise gember), lemongrass, sweet basil, lemon basil, verschillende chilipepers, verschillende soorten tofu, kaffir lime (andere soort limoen dan die wij kennen), eggplants (ronde aubergines), tamarind (erg lekker!!!!), palm sugar, coconut milk, verschillende noedels en natuurlijk de verschillende curry’s (deze kun je kant en klaar kopen op de markt). Allemaal onbekende ingrediënten, dus veel geleerd en erg interessant.

Aangekomen bij de kookcursus, na een lange rit doordat het verkeer niet echt mee werkte. Ieder had zijn eigen kleine fornuis, waar ieder zijn vijf gerechten mocht maken. De gerechten werden eerst voor gedaan, waarnaar we dan onder begeleiding een voor een de gerechten maakten. Voordat we gingen koken, kregen we eerst nog een rondleiding door de “organic herb garden”, waar we ook wat koriander voor in onze gerechten plukten. De gerechten die ik gemaakt heb waren coconut milk soup, panang curry met chicken, chicken with cashews nuts, pad thai (welbekend gerecht in Thailand) en een banana spring roll. En het was allemaal heerlijk. Bij de pad thai kreeg ik de kans om “adventure cooking style” te proberen, oftewel de vlam in de pan. Onze ‘teacher’ deed het eerst voor en vervolgens mochten wij het een voor een nadoen. Er waren niet zo veel kandidaten die het wilden proberen, maar ik had dit altijd al eens willen doen dus ik zag mijn kans schoon. Het was zo geweldig om een keer te doen, maar ook wel spannend. De vlam kwam namelijk echt heel hoog (zie foto op fb). Na afloop van de kookcursus was het dinner time en hebben we alle gerechten gezamenlijk opgegeten. We hadden echt super veel eten gemaakt, maar het allemaal ontzettend lekker. Plus het heeft een heleboel kennis opgeleverd over de onbekende ingrediënten, wat ik thuis weer kan gebruiken voor het koken van andere gerechten.

’s Avonds werden we nog afgezet bij een ontzettend grote nachtmarkt. In Thailand heb je bijna in elke stad een nachtmarkt, maar deze was zo groot dat we gewoon niet wisten waar we moesten kijken. Op een gegeven moment hadden we het wel gezien, want elk kraampje verkocht bijna hetzelfde.


De volgende dag hebben we heel de dag doorgebracht in het Elephant Retirement Park. Dit is een nog maar net opgezet initiatief, waarbij oudere olifanten worden opgevangen die altijd hebben gewerkt voor een tour organisatie. In Thailand bieden ze heel veel rondritten aan op olifanten, maar die worden heel slecht behandeld. De olifanten zijn weg gehaald uit die omgeving en worden goed behandeld en met veel liefde verzorgd. Het park is nog maar net opgezet en bestaat nog maar uit twee olifanten, waardoor het er heel rustig is. Toen we aankwamen mochten we de olifanten gelijk eten geven, wat echt heel raar was. Ik moest het eten bijna in zijn mond duwen, maar die mond was echt ranzig. Het leek net een afvoer, zo’n geluid maakte het. Ik vond het fijner om de bamboe uit mijn hand te laten pakken met zijn slurf en dan stopt ie het zelf in zijn mond. Echt fascinerend zo’n slurf. Na een kwartier had ik het eigenlijk wel gezien. Ik vond het allemaal wel snel gaan, want we mochten de olifanten gelijk te eten geven terwijl ik liever nog even op een afstandje had willen kijken. De olifanten zelf waren niet zo groot, ik had ze groter verwacht. Ze waren ook niet eng ofzo, maar het was voor mij gewoon even wennen en voelde me niet zo op mijn gemak. Na het eten mochten de olifanten een modderbad nemen. De mensen van het park vroegen of dat ik met de olifant in het modderbad wilde spelen. Dat zag ik dus echt niet zitten, ik zei dat ik wel zou kijken. Daarna gingen de olifanten weer eten en was het tijd voor onze lunch. Echt een super lunch. Alles was verpakt in bananenbladeren. Sate, sticky rice en pad thai met limoen en tauge. Daarbij twee bananen en een bakje ananas. Het werd opgediend op een heel mooi dienblad en al het eten was alleen voor ons tweeën! Water kregen we in overvloed, we werden zo goed verzorgd door het personeel van het park. Na de lunch was het tijd om te relaxen zei de baas van het park. We mochten even een dutje doen en daarna zouden de olifanten nog een modderbad nemen en was het tijd om ze te gaan wassen in een waterpoel. Ik mocht de olifant meenemen, waarbij ik haar aan haar oor moest vast houden. Mijn olifant was zwanger en bijna uitgerekend, waardoor ze een stuk langzamer liep dan de andere olifant en om de paar meter moest stoppen om wat te eten. Ze eet tenslotte voor twee natuurlijk. Hierdoor was de weg naar de waterpoel nog langer dan dat ie al was. Ik werd al wel wat meer gewend aan de aanwezigheid van de olifant en vond het steeds leuker worden om met de olifant op te trekken.

We hadden onze bikini al aangedaan, dus aangekomen bij de waterpoel gingen we met z’n allen de olifanten wassen. Er waren zoveel mensen bij van het park, die ons allemaal begeleidden en zo veel aandacht gaven. Dat wassen was echt weer een beleving op zich. De olifanten vonden het ook heerlijk. We kregen allemaal een borstel en een emmer, en gingen letterlijk de olifanten schrobben.

Al met al was het een hele unieke ervaring en echt een super leuke dag. ’s Avonds werden we nog uitgenodigd door de hoteleigenaar om mee te gaan eten. Het was in een typisch Thais eettentje, met lelijk fel licht en plastic tafels en stoelen. Het zat er bomvol met Thaise mensen, maar meestal is het eten in dat soort tentjes echt fantastisch. Op tafel stonden drie potten met daarin kolen. Daarop ging een soort rooster waarop je dan kon barbecueën. Rond het rooster zat een soort schaal, waar kokend water in werd gegoten zodat je daarin kon fonduen. Het was dus een barbecue en fondue in een. Het was de bedoeling dat iedereen bakjes met vlees, vis, tofu, groenten (witte kool en morning glory) en sausjes (wij kregen de minst pittige sausjes) ging halen. Je kon dan kiezen hoe je je eten wilde klaar maken. We konden zo veel eten en drinken als we wilden en het kostte maar 30 bath (0,67 cent). Het goedkoopste waar we tot nu toe hebben gegeten. We moesten alles proberen van de hoteleigenaar en hebben ook de meest rare dingen op, zoals krokodil, lever en allerlei andere ingewanden.

Het noorden in Thailand is prachtig. Mooie tempels, mooie natuur, rust en vriendelijke mensen. De bergen moeten ook prachtig zijn. In de bergen is een tempel die we eigenlijk hadden moeten zien, want als je die niet gezien hebt dan ben je eigenlijk niet in Chiang Mai geweest zei de hoteleigenaar. We zijn hier dus helaas maar twee dagen gebleven, maar we hebben twee mooie dagen gehad.

Onze reis gaat verder met het vliegtuig naar Phuket in het zuiden.

  • 28 Februari 2014 - 20:24

    Mirjam:

    Ha , wat een mooi verhaal !!! Wat lijkt me dat een geweldige ervaring met die olifanten.Ik weet wel dat we een keertje komen proeven als jij al die nieuwe recepten uit gaat proberen!! Heel veel lieve gr xxx

  • 01 Maart 2014 - 11:06

    Stephanie Van De Voorde:

    Ja! Wel een lang verhaal he! Maar ik moest gewoon alles vertellen. Met de olifanten was ook heel mooi. Eerst even wennen, maar achteraf echt een prachtige ervaring. Jullie mogen zeker komen proeven. Ik wil graag voor jullie koken en het eten hier smaakt hartstikke goed:) dus ik neem zo veel mogelijk recepten mee naar huis. Heel veel lieve groetjes terug. Ook aan Jack en Max!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Stephanie

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 8426

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 07 Juni 2014

Indonesië

09 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Thailand

Landen bezocht: