Khao Sok National Park - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Stephanie Voorde - WaarBenJij.nu Khao Sok National Park - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Stephanie Voorde - WaarBenJij.nu

Khao Sok National Park

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

19 Februari 2014 | Thailand, Ban Khao Lak

Vanuit Ao Nang Beach vertrokken we met de mini van naar Krabi. Hier moesten we overstappen op een andere mini van die ons uiteindelijk naar Khao Sok zou brengen. Het was een eindje rijden. We deelden de mini van met een aantal mensen die naar een andere stad gingen, dus die moesten eerst afgezet worden. Bijna aangekomen zet de chauffeur de auto langs de weg, draait zich om en vraagt geld voor de laatste 2 kilometer. Hij wilde ons bij het hotel afzetten als we zouden betalen. Dit vond ik echt belachelijk en zei dat we dit niet zouden doen. Ik vond het flauw dat hij dat laatste stukje niet wilde rijden we hadden gewoon betaald voor het vervoer, maar hij was ondertussen al bezig met onze koffers uit te laden en bleef maar hard lachen. Leg zo’n man maar eens uit hoe je over de situatie denkt. Ten eerste spreekt hij bijna geen Engels en anders doet hij net of hij het niet begrijpt.

Daar stonden we dan met onze koffers langs de weg. Gelukkig precies voor een ander transfer punt. Die vroegen alleen net zo veel geld voor dat laatste stukje. Na even te hebben gewacht, stopte er een ontzettend aardige man naast ons en vertelde dat hij ons gratis naar het hotel zou brengen. Dit lieten wij ons niet twee keer zeggen natuurlijk en stapten snel in. Onze kamer was prachtig, heel ruim vergeleken met de vorige kamers. Onze kamer was onderdeel van een grote bungalow, op palen gebouwd, en bevond zich vlak naast een rivier. De eigenaar vertelde ons dat het zo kon zijn dat er apen op ons balkon zouden komen. Geen apen gezien gelukkig! We zaten vijf minuten lopen van het nationaal park en het was er zo rustig. We arriveerden pas laat in de middag, dus we konden niet veel meer doen helaas. In het dorpje was sowieso niet veel te doen. Het was ook niet echt een dorpje, meer een straat. Voor het nationaal park moest je entree betalen, dus we vonden het zonde om laat in de middag nog naar het park te gaan. Toen we ’s avonds in onze kamer zaten voelden we de grond schudden, wat echt heel vreemd was. Niet heel heftig, maar je voelde duidelijk de grond schudden. We weten eigenlijk nog steeds niet of het een aardbeving was of iets. We hebben nog navraag gedaan bij de receptie, maar die begrepen het niet.

Voor de volgende dag hadden we een lake tour geregeld. Het nationaal park is ontzettend groot en in het midden bevind zich een groot meer. Hier wilden we graag naartoe en dit kon alleen maar in combinatie met een tour. Eigenlijk wilden we op eigen voet gaan, maar dit was te ver. Stipt om 7 uur stonden konden we aanschuiven bij het ontbijt, om vanuit daar met de auto naar het meer te rijden. Toch nog een ritje van ongeveer een uur. Onderweg stopten we even om een kijkje te nemen op de lokale markt. Aangekomen bij het meer moesten we ook nog een ritje maken van een uur in een longtailboat. We hadden prachtig uitzicht, maar soms stond de wind zo dat iedereen in de boot kei nat werd. Eigenlijk was het wel grappig, want het water kwam heel onverwachts. Zaten we daar met een paraplu het water tegen te houden.

Onze bestemming zijn een aantal drijvende bungalows aan de andere kant van het meer. Hier kregen we een fantastische lunch, met twee grote gourami vissen, veel groenten, rijst, kip, ananas en watermeloen. Dit deelden we met de rest van ons gezelschap uit de boot, maar er was echt ruim voldoende eten voor iedereen en het smaakte heerlijk. Hierna zetten we ons tocht voort met de longtailboat naar de jungle. Hier hebben we een jungle trekking gedaan van ongeveer drie uur. Het was een goed te lopen route met een duidelijk pad. Niet dat we ons een weg door de bossen moesten banen. Weinig enge beesten gezien, wat wij helemaal niet erg vonden. Alleen een grote hagedis en een groene, giftige slang. Maar de natuur was echt prachtig om te zien. Heel veel bamboo, dat in de gekste vormen groeide.

Ze hadden ons van te voren vertelt dat we veel door het water zouden lopen, omdat we de rivier zouden volgen en regelmatig de rivier zouden oversteken. Gelijk toen we de trekking begonnen, moesten we al door het water lopen. Wat ons al gelijk natte voeten opleverde. Na ongeveer twee uur te hebben gelopen kwamen we aan bij een grot. Deze zouden we helemaal doorkruisen, om aan de andere kant van de grot de jungle trekking weer voort te zetten. We hadden allemaal een zaklamp op ons hoofd, want deze grot was niet verlicht, in tegenstelling tot de grotten die ik in Oostenrijk en Slovenië al gezien heb. In deze grot mocht ik daarentegen wel foto’s maken!

Door de grot liep een rivier en we waren al gewaarschuwd dat het water in het midden van de grot waarschijnlijk tot je kin zou komen. Dus we waren al voorbereid door onze bikini aan te doen en onze kleren achter te laten in de jungle. Ook had onze gids vertelt dat er heel veel spinnen en vleermuizen in de grot zouden zitten. Heel fijn! Maar nu kon ik niet meer terug natuurlijk. Het was pik donker in de grot. Gelukkig waren we met een groep van ongeveer vijftien man dus dat scheelde qua licht. Maar je moest niet te ver achteraan lopen. Het eerste stuk was nog goed te doen. Grote ruime grot, met een klein riviertje. Hier zaten ook de vleermuizen en het waren er echt super veel. Gelukkig ver boven ons hoofd. Je moest ook niet te veel met je licht op de grond schijnen, want dan zag je echt heel veel spinnen lopen. Af en toe kwamen we ook een hele grote spin tegen. Echt niet normaal. Hij had ook nog eens een lampje op zijn lichaam. Heel vreemd. In het water zaten ook allemaal beesten, dus dit was een goede beproeving voor mij. Hoe verder we de grot in liepen hoe smaller en kleiner de grot werd. Op een gegeven moment zo smal dat er eigenlijk alleen nog water was. En in het midden van de grot kwam het water inderdaad tot je kin. Nog verder eigenlijk want ik kon niet staan. Heel spannend allemaal. Na ongeveer een uur zagen we eindelijk licht en moesten we ons door een klein gat wurmen om naar de buitenlucht te kunnen. Het was een hele ervaring op zich, spannender dan ik dacht, maar ik ben trots dat ik het gedaan heb.

Na ons grot avontuur moesten we nog een uur terug lopen en gingen we weer terug met de boot naar de drijvende bungalows. Hier kregen we nog heerlijke ananas, watermeloen en banaan met rijst en kokos eromheen. We kregen ook nog de tijd om even lekker in het water te zwemmen.

Al met al een lange, bijzondere dag, maar echt de moeite waard.

• 12 Maart 2014 - 06:51

Mirjam:

Ha Stephanie; wat een verhaal weer, knap dat je het toch gedaan hebt, brrr zo tussen de spinnen en vleermuizen, was iets voor Max geweest...Dit zijn ervaringen die je nooit meer vergeet en niemand je meer afneemt, geniet ervan !!!! Xxx

• 12 Maart 2014 - 09:03

Papa:

Weer een mooi verslag Steef en een hoop angsten weer overwonnen !!