Beautiful Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Stephanie Voorde - WaarBenJij.nu Beautiful Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Stephanie Voorde - WaarBenJij.nu

Beautiful Bali

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

16 April 2014 | Indonesië, Kuta

Ik heb de dagen afgeteld totdat we eindelijk konden genieten van onze vakantie in Bali. Heerlijke een paar dagen bijkomen aan het strand en aan het zwembad in de zon. Lekker ongegeneerd in een korte broek rond kunnen lopen. Heerlijk westers eten en genoeg winkeltjes om mij te kunnen vermaken. We overnachten in Kuta in een simpel hotel, maar met een uitstekende service, goed ontbijt (heel de dag beschikbaar), een prachtige tuin en een zwembad. Kuta is heel erg toeristisch en je komt er ook ontzettend veel Australiërs tegen (waar zijn de Balinesen?). Net als de handelaars die je om de haverklap van alles en nog wat proberen aan te smeren (horloges, T-shirts, juwelen en natuurlijk de onvermijdelijke massages). Je wordt echt om de zoveel meter aangeklampt, maar ik heb al goed nee leren zeggen en dan is het ook wel gelijk duidelijk dat de verkoper geen tijd aan mij moet verspillen. Of ik negeer ze gewoon, wat soms wel moeilijk is want sommige gaan echt te ver en raken je aan of lopen een stukje met je mee. We besluiten op onze tweede dag al gelijk een goede massage en een manicure te nemen om de vakantie ontspannen te kunnen beginnen.

Buiten het zwembad en het strand willen we natuurlijk wel het échte Bali zien, dus huren we een privé auto met chauffeur. Klinkt heel luxe, maar dit is absoluut niet duur hier. Voor een hele dag betalen wij samen 30 euro, met benzine en de chauffeur inbegrepen. Deze dag hebben we helemaal volgepland. Eerst bezoeken we het Celuk, het dorpje dat bekend staat om zijn zilveren juwelen die nog volgens zeer oude traditionele technieken worden gemaakt. Daarna passeren we een ander dorpje, wat bekend staat om de stenen (boeddha) beelden. Dan bezoeken we de Batuan temple. In Bali heb je om de zoveel meter een grote of kleine tempel, je kunt er niet om heen. Ook liggen er overal kleine offergaven met wierookstokjes (vóór de deuren van de winkeltjes). Ook bezoeken we het dorpje Mas, wat weer bekend staat om zijn houtsnijwerken. Elke dorpje heeft zijn eigen specialiteiten.

We vervolgen onze weg meer de bergen in waar we een koffie- en theeplantage bezoeken. Hier wordt de beroemde Loewak koffie gebrand. Het proces lieten ze ook uitgebreid zien. We kregen uitleg over de bonen en hoe deze dan worden opgegeten en weer worden uitgepoept. Ze zoeken dan naar de poep en deze wordt dan schoongemaakt en uiteindelijk gebrand. Het was heel interessant om te zien en de plantage lag in een prachtige omgeving. En terwijl er een tropische regenbui over Bali heen trok zaten wij na afloop te genieten van een aantal verschillende koffie en thee welke we gratis mochten proeven. Wilde je de Loewak koffie proeven, dan moest je hier wel voor betalen. Alle koffie en thee werden natuurlijk ook verkocht in de bijbehorende shop. Dus hier heb ik me ook nog even kunnen uitleven na afloop. We vervolgen ons uitstapje verder de bergen in waar we op de top van de berg kunnen genieten van een prachtig uitzicht over het Batur meer. Hier hebben we geluncht met uitzicht over de vulkaan en het meer. Op de weg terug zijn we langs de beroemde rijstvelden van Ubud gereden. Wat opnieuw een mooi uitzicht was.

Twee dagen later huren we opnieuw een privé auto met chauffeur, want er is nog zo veel te zien in Bali. De dag beginnen we met een Barong dans, een traditionele Balinese dans. Met hun dans vertellen ze een verhaal, wat we gelukkig van te voren (in het Nederlands!) op papier meekregen anders was er geen touw aan vast te knopen. Ze droegen prachtige kleren, maar het duurde wel een beetje te lang naar mijn idee. Maar goed, mooi om een keer mee te mogen maken. Daarna zijn we doorgereden naar Ubud en hebben de markt bezocht. Dit was allemaal veel hetzelfde en de verkopers waren een beetje opdringerig en vervelend. We hebben heerlijk gegeten bij café Wayan in een prachtige Balinese tuin. Heerlijk, rustig plekje. De schrijfster van het boek Eat, Pray, Love is hier ook geweest. Vervolgens hebben we Ketut Liyar bezocht, de handlezer van Eat, Pray, Love. We moesten lang wachten, dus ondertussen ben ik met onze chauffeur op zoek gegaan naar een postkantoor om wat kaarten te posten. Terug bij Ketut waren we bijna aan de beurt. Een oude man en ik merkte dat hij het echt al een beetje gehad had voor vandaag. Ik was de laatste en hij ging er nogal snel doorheen. Maar het was zo’n leuke, vrolijke man. Ik word volgens Ketut (en volgens de lijnen op mijn hand) succesvol en rijk en dat maakte hem heel erg blij. Wat hij zei daar kan ik natuurlijk niet zo veel mee, maar dat geeft niet. Ik had ook niet verwacht dat hij de toekomst zou lezen ofzo. Het was een leuke ervaring.

Als laatste rijden we helemaal naar het zuidelijkste puntje van Bali, Uluwatu, een tempel bovenop een klif. De tempel zelf stelt niet veel voor, maar het uitzicht is prachtig. We kregen bij binnenkomst een sarong om, om de blote benen te bedekken. Op de terugweg naar Kuta stoppen we bij Jimbaran bay en hebben hier heerlijke verse vis op het strand gegeten. De sfeer hier was echt fantastisch. Met uitzicht op de startbaan van het vliegveld die doorloopt in de zee en een storm in de verte sloten we hier onze dag af.

Ik wilde heel graag een Jamu class bijwonen in Ubud. Dus ik besloot om zelf met de bus een dagje naar Ubud te gaan. Ubud staat bekend om de film ‘Eat, Pray, Love’ die er een paar jaar geleden is opgenomen. Daarnaast is er ook een monkey forest en zijn er prachtige rijstvelden in de omgeving.
Vroeg in de ochtend vertrok ik in mijn eentje met een gammel bus richting Ubud. De bus had geen airco maar de ramen konden open, dus dat was prima te doen. Het was echt een hele oude bus, waardoor het af en toe een hobbelige rit was. Het was nog donker, maar het werd al snel licht waardoor de omgeving prachtig was tijdens de zonsopkomst. De temperatuur was heerlijk aangenaam en ik kon rustig genieten van de prachtige uitzichten, rijstvelden en de cultuur.

Aangekomen in Ubud (veel te vroeg natuurlijk waardoor alles nog dicht was), maar het was heerlijk om even door Ubud te lopen terwijl er bijna geen verkeer was. Mijn Jamu class zou om 10:00 uur beginnen dus ik ging opzoek naar een koffie tentje om hier op mijn gemak koffie te drinken en wat te lezen. Ik had geregeld dat iemand mij op kwam halen van de Jamu class, omdat ik niet goed wist waar het was en hoever het lopen was. Om half 10 werd ik door de eigenaar op de scooter opgehaald. (Achteraf gezien was de cursus maar 10 minuten lopen van waar ik koffie had zitten drinken haha). Ik werd heel erg vriendelijk ontvangen met een lekker kopje thee en zelfgemaakte crackers. Ik was de enige voor de cursus, wat heel was. Zo was er ook nog tijd om gezellig met de eigenaresse te kletsen en wat meer te weten te komen over de winkel en over Bali. De cursus wordt gegeven in een klein winkeltje waar ze allemaal pure en zelf gemaakte verzorgingsproducten en medicijnen verkopen. Allemaal op basis van kruiden. In het winkeltje staat een tafel in het midden en hieraan werd de cursus gegeven. Hele fijne sfeer en ik voelde me gelijk op mijn gemak. Ik keek er al naar uit om al die mooie producten uit de winkel te bekijken en een hoop mee te nemen. We maakten eerst Jamu, een traditionele drank in Indonesië, gemaakt met turmeric (of kurkuma) wat goed is voor van alles en nog wat. Maar het is vooral goed voor je huid. Daarna maakten we een scrub. Dit is niet een echte scrub zoals wij die kennen, maar meer een soort massage crème. Deze smeerde ze dan ook in op mijn schouders en nek en op mijn voorhoofd. Op een gegeven moment wordt dit dan warm waardoor het een ontspannende werking heeft. Terwijl dit kon inwerken, maakten we met verschillende bloemen uit de tuin een body olie. En als laatste maakten we zelf met aloë vera en mais een body masker. De jamu mocht ik ook proeven en de scrub, olie en bodymasker mocht ik na afloop meenemen. Het was echt heel erg interessant en heel leuk om te doen. Als afsluiter heb ik natuurlijk nog wat leuke dingetjes gekocht ☺

Voor onze laatste dag boeken we opnieuw een privé auto. We bezoeken Tanah Lot, een beroemde watertempel. Het uitzicht was echt prachtig. Er waren ook een aantal surfers aan het surfen (verrassend:P), wat heel erg leuk was om naar te kijken. Als het eb is dan kun je helemaal naar de tempel toe lopen en ook naar binnen gaan, maar het water stond net niet laag genoeg dus we moesten van een afstandje kijken. Maar juist het water er om heen, gaf een mooi uitzicht. Vervolgens reden we richting het noorden. Een lange rit, maar de omgeving hier is heel erg mooi. We rijden de bergen in op een slingerige weg. Bovenop de berg passeren we een dorpje dat bekend staat om zijn aardbeien, deze werden dan ook om de meter verkocht. We hebben ze natuurlijk wel even gekocht en geproefd. We waren wel even zo slim om onze chauffeur de aardbeien te laten kopen, want wij zouden het dubbele moeten betalen. We bezoeken de Git Git watervallen. Een tweeling waterval en een waterval die wat lager lag. Het was dus flink klimmen af en toe. We hebben een gids die ons het een en ander verteld over de omgeving en de watervallen. Onderweg zag ik vanille, kruidnagel, koffiebonen en cacao groeien. Halverwege begint het alleen ineens kei hard te regenen. De waterval was niet super bijzonder (ik ben natuurlijk al wat gewend uit Slovenië), maar het was leuk om een waterval te bezoeken in de stromende regen. Hierdoor was ons bezoekje wel een beetje kort helaas. Op de weg terug bezochten we de beroemdste en mooiste rijstvelden van Bali, uitgeroepen door Unesco. Helaas regende het nog steeds, waardoor het uitzicht veel minder mooi was natuurlijk. Ik wilde graag op de weg terug nog naar Ubud om iets op te halen bij Nadis Herbal, maar de chauffeur vertelde dat dit niet op de route lag en we zouden dan geld bij moeten betalen. Dit vond ik een beetje belachelijk want we hadden nog genoeg tijd om daar naartoe te rijden. Dus ik besloot om de volgende dag opnieuw alleen op pad te gaan met de bus naar Ubud (wat ik helemaal niet erg vond, haha). Op de weg terug naar Kuta bezochten we nog een tempel. Alle tempels lijken heir wel op elkaar en zijn een stuk minder mooi dan de tempels in Thailand.

Ik heb me heel erg vermaakt in Bali. Ik voel me hier ook helemaal thuis, met name in Ubud. De omgeving is prachtig en de afstanden zijn allemaal heel goed te doen. Er is zo veel te zien en er is echt voor iedereen wat wils. Ik kon hier zeker nog terug. Nu nog de laatste loodjes leggen in Surabaya..

Tags: Bali

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 8431

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 07 Juni 2014

Indonesië

09 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Thailand

Landen bezocht: